Tuhan, jadikanlah aku pembawa damai

Bila terjadi kebencian

Jadikanlah aku pembawa cintakasih

Bila terjadi penghinaan

Jadikanlah aku pembawa pengampunan

Bila terjadi perselisihan

Jadikanlah aku pembawa kerukunan

Bila terjadi kebimbangan

Jadikanlah aku pembawa kepastian

Bila terjadi kesesatan

Jadikanlah aku pembawa kebenaran

Bila terjadi kecemasan

Jadikanlah aku pembawa harapan

Bila terjadi kesedihan

Jadikanlah aku sumber kegembiraan

Bila terjadi kegelapan

Jadikanlah aku pembawa terang

Tuhan, semoga aku lebih ingin menghibur

Daripada dihibur

Memahami daripada dipahami

Mencintai daripada dicintai

Sebab dengan memberi aku menerima

Dengan mengampuni aku diampuni

Dengan mati suci aku bangkit lagi

Untuk hidup selama-lamanya.

Sumber : Buku Panduan Ibadat Adven 2009—Doa St. Fransiskus dari Assisi